Spalkje
De meest voorkomende retentiebeugel is het spalkje. Een dun metalen draadje dat aan de achterkant van de tanden wordt bevestigd. Het spalkje voorkomt dat na de beugel je tanden weer scheef gaan staan.
Wat is een spalkje
Een spalkje is een onderdeel van de orthodontische behandeling. Als jouw beugel verwijderd wordt, zal de orthodontist een dun draadje achter je tanden laten plaatsen. Dit spalkje wordt ook wel retentie draadje genoemd en zorgt ervoor dat de resultaten van een beugel zo goed mogelijk vast worden gehouden. Het is vrijwel niet zichtbaar en werkt effectief. Je geniet door het plaatsen van een spalkje extra lang van prachtige rechte tanden.
Redenen om een spalkje te plaatsen
Een spalkje zorgt er voor dat tanden niet terugschuiven naar een scheve positie. Het is een oplossing die langdurig gedragen moet worden. Denk bij "langdurig" aan de rest van je leven. Wil je je prachtige resultaat zo lang mogelijk mooi houden dan is het spalkje erg belangrijk. Bij iedereen, ook bij mensen die van nature een recht gebit hebben, gaat het gebit naarmate je ouder wordt schever staan. Een spalkje helpt de tanden om hun nieuwe positie zo goed mogelijk vast te houden.
Verzorging van het spalkje
Het spalkje wordt ook wel een retentiedraadje genoemd. Een retentiebeugel, in de vorm van een draadje. Retentie betekent: vasthouden. Om gaatjes te voorkomen is het belangrijk je spalkje goed te poetsen en verzorgen. Zorg dat de bevestigingspunten goed schoongemaakt worden, en let erop dat er geen etensresten achter blijven zitten. Zo geniet je langer van rechte én verzorgde tanden.
Onderhoud en bijwerkingen van spalkjes
De spalken achter jouw tanden hebben het zwaar te verduren. Ze zijn geplaatst in een omgeving die niet heel spalk vriendelijk is. Zo is het in jouw mond altijd nat van het speeksel. Metalen kunnen daar niet heel goed tegen. De temperatuur is soms heel hoog, denk aan een glaasje hete thee. Maar soms ook weer heel laag, denk aan een lekker ijsje.
Ook wordt er soms op het spalkje gebeten en als je weleens per ongeluk op je tong hebt gebeten dan weet je hoeveel kracht er dan vrijkomt en dat dat flink pijn kan doen! Vooral het spalkje in de bovenkaak heeft last van kauwkrachten of bijtkrachten omdat je wel met je ondertanden aan de binnenkant tegen je boventanden en spalkje kan bijten, maar andersom niet. Het komt ook voor dat er een ongeluk gebeurd waarbij je een klap op bijvoorbeeld de voortanden hebt gekregen.
Een spalkje dat als beugel gaat werken ?!
Als je een ongeluk hebt gehad, of als je een keertje per ongeluk heel hard op het spalkje hebt gebeten dan kan het spalkje ongemerkt vervormen. Het spalkje kan dan als een soort beugel gaan werken en je tanden ipv mooi recht te houden juist laten verschuiven! Soms merk je dat doordat je spanning voelt bij de tanden waar ook het spalkje aan vast zit. En soms merk je het omdat je tandvlees opeens wat gaat optrekken en je wortel bloot komt te liggen.
Als je dat opmerkt is het heel belangrijk om de situatie te laten beoordelen door een orthodontist. Want het bewegen van de tanden door het spalkje gaat langzaam door. En in ernstige gevallen kunnen zo zelfs de wortels van de tanden uit je kaakbot worden geduwd. Voelt het niet goed bij het spalkje of bij de tanden of het tandvlees bij het spalkje, laat het dan beoordelen door de orthodontist, of vraag het aan je tandarts. Als je er op tijd bij bent, dan is de oplossing vaak eenvoudig: het oude spalkje eruit en een nieuw spalkje erin. Laat je het lange tijd fout gaan dan is het minder eenvoudig om het weer goed te krijgen. Dan kan het zijn dat je weer een beugel nodig hebt, of dat het te laat is en je zelfs een tand verliest.
Een losse spalk moet weer vast!
Van al de net genoemde oorzaken kan een spalk los gaan zitten. Soms maar op een plekje, en soms is hij zelfs helemaal los. Mocht je dat merken, neem dan contact op met je orthodontist als je nog daar in behandeling bent, of met je eigen tandarts als je al lang geen beugel meer hebt. Het is de bedoeling om het spalkje weer vast te laten zetten.
Waar let je op en wat moet je dan doen bij spalken?
Spalken zijn belangrijk en een goede hulp om je mooie rechte tanden ook zo te houden. Bij een controle bij de tandarts kan er ook gekeken worden of de spalken nog goed vastzitten of dat ze toch iets hebben meegemaakt waardoor ze foutief zijn gaan werken als een beugel. Als je iets merkt aan je tanden, tandvlees of spalkje wat er eerst niet was, laat ze dan controleren. Beter een keertje teveel zonder dat er echt iets aan de hand is dan een keertje te weinig waardoor je weer in de beugels moet of zelfs een tand kan verliezen.
De orthodontist: ook voor behoud van jouw mooie glimlach!
Zoek en vind een orthodontist bij jou in de buurt via onderstaande button.